Fashion Fever, we zijn allemaal geïnfecteerd
Heb jij het? Ik heb het. Fashion Fever, oftewel modekoorts. Ik hou van mode. Ik ben er gek op. Elke dag besteed ik vele uren aan het kijken naar mode, lezen over mode en natuurlijk het kopen van nieuwe kleding. Maar ook over meubels.
Deze blog is het middelpunt van al deze uitspattingen. Ik schrijf overal over en deel het allemaal met jou. Kleding, styling, winkels, shoppen, online shoppen en winkelsteden.
Hou jij ook zo van mode? Lees dan snel verder…
Waarom zijn we zo gek van mode?
Hoe komt het dat de mode-industrie zo’n belangrijke plek heeft in onze hedendaagse samenleving? Waarom ben jij en ik zo gek van mode? Hoe kan het dat de mode ons in zijn greep heeft?
Het antwoord ligt eigenlijk voor de hand. De kleding die we dragen is een manier waarop een mens zich kan uitdrukken en onderscheiden. Het is een verlengde van onze identiteit. Eigenlijk is mode een manier waarop we onze identiteit kunnen laten zien. Hiermee is mode ook een manier geworden waarmee we onze identiteit kunnen vormen en nieuwe identiteiten zich ontwikkelen.
We zijn in essentie allemaal hetzelfde. We zijn allemaal mensen, met een vader en een moeder. We zijn geboren uit een vrouw. We hebben 2 armen, 2 benen, 2 ogen, 1 hoofd. We groeien op als kinderen. Als kind zijn we nog onschuldig, maar naar mate we ouder worden ontwikkelen we onze eigen identiteit. We willen gezien worden in een maatschappij vol mensen.
Een uitgelezen manier om dit te doen is door de manier waarop we ons kleden. Dit gebeurt al eeuwen. In de tijd van de Farao’s onderscheiden de rijke families zich al door de manier waarop ze zich kleedden. Ook tegenwoordig geldt dit nog.
Met kleding proberen we status te laten zien of een bepaalde identiteit. Kleding gaat meer dan ooit over imago. Het is belangrijk welke merken we dragen, welke kleuren en welke mode. Er zijn weinig mensen die hier compleet immuun voor zijn.
Meer dan ooit is mode de manier waarmee we onszelf kunnen uitdrukken. We kunnen laten zien wie, wat en hoe we zijn. Het is een manier waarop we onze identiteit kunnen overbrengen op andere personen. Hiermee is mode een onmisbaar middel geworden in onze samenleving, en niet meer een manier om ons warm te houden.
De modekoorts tegenwoordig
Deze modekoorts is alleen maar tot nieuwe hoogtes gestegen, maar is in essentie niet verandert. Wat de reden ook is, de kleding die we dragen heeft een veel zwaardere, diepere betekenis. Mode is een manier om onze identiteit over te brengen.
Of je nu een Amish bent die in zwart is gekleed, een indiaan in het verre Amazonewoud van Zuid-Amerika, een Australiër op het strand, een Chinees in een industriestad of een Nederland in Amsterdam; je bent te herkennen aan de kleding die je draagt. De kleding laat zien waar je vandaan komt, wat je denkt, hoe je leeft, je waarden en normen.
Hoe gaan wij Nederlanders tegenwoordig om met mode? Simpel: we kopen, kopen en kopen. Kleding kopen is een hobby geworden. Er zijn veel fashionista’s wiens kledingkast uitpuilt met kleding. Ze hebben het niet nodig, maar willen steeds weer nieuwe kleding. De nieuwste mode, trends en merken willen ze graag in hun eigen kledingkast hebben liggen.
En dan zijn er de miljoenen volgers. De volgers struinen elke dag social mediaprofielen, blogs en vloggers af op zoek naar meer informatie over mode. Ze willen ‘bijblijven’. Ze willen te allen tijde op de hoogte blijven van wat er ‘hot’ is. Als je ziet hoeveel uur per dag deze vloggers bezig zijn met mode, kan je concluderen dat het een baan op zich is. Het draait allemaal op hun identiteit. Dit is wat ze zijn, wat ze doen en wat ze willen.
En wij?
Wij doen hier aan mee. Onbewust of bewust zijn we allemaal onderdeel van de maatschappij. We willen er allemaal mooi en leuk uitzien. We willen graag dan anderen over ons zeggen “Goh, wat ziet zij/hij er leuk uit!”. We willen er ook verzorgd uitzien, zodat anderen merken dat we aandacht besteden aan ons uiterlijk en voorkomen.
Dit gaat nog verder. Het wordt namelijk ook van ons verwacht dat we er goed en verzorgd uitzien. Ee voorbeeld. Een zwerver in oude, kapotte, stinkende kleding zal waarschijnlijk niet een baan krijgen op een kantoor wanneer hij als zwerver bij het sollicitatiegesprek verschijnt. Hij zal waarschijnlijk niet eens door de receptionist worden toegelaten. Een persoon die netjes, representatief is gekleed in een pak en met een overhemd heeft door zijn goede voorkomen al veel meer kans op de baan.
Onze maatschappij zit zo in elkaar. Het is een resultaat van een ontwikkeling van eeuwen, waarin we steeds meer aandacht zijn gaan besteden aan ons uiterlijk. Het is ook het resultaat van de relatieve sociale gelijkheid in Nederland. Niet alleen de allerrijksten en aristocratie kan er goed en verzorgd uitzien, maar ook de mensen die weinig geld te besteden hebben. Daarom wordt het van iedereen verwacht. En als je niet op je kleding let of niet meedoet met de nieuwste mode, wordt je al snel aan de kant geschoven. Je doet dan niet meer (volledig mee).
De mode van vandaag
Hoe uit zich dit vandaag de dag? Kijk maar op straat. Iedereen in Nederland doet eigenlijk wel mee met een bepaalde mode, trend of subgroep. Oudere mensen dragen nog vaak een pak met stropdas. Je hebt hipsters, alternatieven, nerdy-types, studentikozen, gladjakkers, kantoortypes, enzovoort. Je ziet maar weinig mensen die met geen een stroming meelopen. Bijna iedereen draagt in bepaalde mate de mode van vandaag de dag, of van gisteren.
Dit zit vervlochten in onze samenleving.
- We kopen de kleding bij dezelfde winkels.
- We zien de nieuwste mode op televisie en op internet.
- We volgen bepaalde vloggers of influencers.
- We bewonderen de beroemdheden in de nieuwste mode.
- We lopen allemaal in een skinny jeans, met mooie sneakers en een leren jas.
En waarom? Ach, het maakt eigenlijk niets uit. Het is de manier waarop onze maatschappij is ingericht. We gaan er allemaal in op, en met heel veel plezier. Dit is hoe wij zijn!